ļæ½urnalas Orientavimosi Sportas
Osport.lt

Orientavimosi sporto forumas
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile    Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

AR BŪTINA SKIRTI DĖMESĮ APŠLIMUI?

 
Post new topic   Reply to topic    Osport.lt Forum Index -> Treniruotės
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Vytenis
Meistras


Joined: 25 Aug 2006
Posts: 3200
Posts per day: 0.71
Location: Kazlų Rūda-Jonava-Kaunas

PostPosted: Tue, Oct 17 2006, 09:47    Post subject: AR BŪTINA SKIRTI DĖMESĮ APŠLIMUI? Reply with quote

Nuostabu, kad per pastarąsias Lietuvos taurės varžybas javoniečiai kruopščiai teikė dalyvių drabužių iš finišo į varžybų centrą pristatymo paslaugą. Tik keista, kad nedaug dalyvių šia paslauga naudojosi. Jei visi naudotųsi, kažin, ar tarnyba būtų apsidirbusi. Dar keisčiau, kad šia paslauga nesinaudoja daug jaunučių – jaunimo rinktinės narių ir net ELITO jauni bei jaunos sportininkės. Gaila žiūrėti, kai per apšilimą “prakaituoja” ir čia pat šalto rudens vėju perpučiant, tiesiog, šaldomi vos pašildyti organizmai. Kol atbėga per laukus iki finišo ir dar pastoviniuoja laukdami starto, praranda visą savyje sukauptą šilumą – visas apšilimas nueina niekais.

Toks įspūdis, kad treniruočių eigoje neįtikintas pagrindinis apšilimo fiziologinis reikalavimas:

KUO MAŽESNĖMIS ENERGĖTINĖMIS SĄNAUDOMIS KUO GERIAU ĮŠILDYTI VISĄ ORGANIZMĄ.

Jau net logiškai mastant aišku, kad šildant organizmą reikia ir taupyti energiją, jos nešvaistyti prieš startą. Todėl kitas būdingas naujokams kraštutinumas - “tingėjimas krutėti prieš startą” atsiranda dėl tos pačios racionalumo logikos. Bet gautas organizmui staigus krūvis, kai organizmas neparuoštas darbui ir jo visiškai nesuderintos tarpusavio funkcijos, tai ir savęs žalojimo faktorius. Todėl bet koks judėjimas prieš startą – tai jau teigiamas bruožas. Tik ar organizmas įšils, jei bus šildomasi su trumpa ar varžybine apranga, esant jau atvėsusio oro sąlygomis?

Kai daviau pastabą vienam sporto vadovui, parodęs, kad futbolininkai su trumpa apranga lengvai judėdami rudenio darganoje daugiau šąla nei šildo organizmą, tai jis pašiepė su klausimu:

“Jei aprengsi “bušlatais” šilčiausiai, tai ar jau skaitysi, kad apšildei

Kai tai patvirtinau, jis pasiūlė man persikvalifikuoti fiziologijoje. Na, kas dėl bendros fiziologijos – tai vieni požiūriai, o SPORTO FIZIOLOGIJOJE yra kiti subtilesni niuansai. Persistažuoti ir permastyti savo įsitikinimus visad pastoviai reikia ir būtina vis kaupti, ir kaupti savyje naujų žinių faktorius. Pamenu, kai vaikystėje žurnale “Nauka i fizičeskaja kultūra” buvo mokslinis straipsnis, apibendrinantis skirtingo apšilimo būdų veiksmingumą įvairioms lengvosios atletikos rungtims. Pamenu aiškią išvadą, kad sprinteriams, šuolininkams ir net metikams efektą didesnį davė prieš varžybas pasišildymas duše ir ypač šiltoje vonioje, nei judėjimas. O vidutinių nuotolių bėgikams ir ypač stajeriams toks išorinis savęs šildymas efektą buvo davęs mažiausią.

Taigi iš viso šio apibendrinimo peršasi išvada, kad organizmui reikalinga visapusiška šildymo įvairovė. Taip be jokio trenerio pradėjau formuoti požiūrį į apšilimo būtinybę. Jau prieš startą, stebėdamas nepažįstamų varžovų apšilimą, sudarydavau taktinį įspūdį, su kuom turėsi reikalą rungtyje ir kaip tie varžovai elgsis po starterio šūvio. Paprastai tie, kurie “šildydavosi” su trumpa apranga ir dar ne su sportiniais bateliais, o neparuoštų kojų raumenis pradėdavo draskyti su startukais, tie iš kart po starto pasileisdavo vos ne pasaulio rekordų šturmui. Todėl į tokius būdavo sveika visiškai nereaguoti, nes jie pirmaudavo tik kelių %-ų distancijos dalyje, o į finišą išvis retas katras parsikasdavo.

Malonu, kad varžybų organizatoriai jautriai supranta apšilimo būtinybę ir teikia paslaugas. Tik vėl kartoju - keista, kad šia paslauga nesinaudoja jau patyręs jaunimas, rodydamas nekokį pavyzdį pradedantiesiems. Nevardinsiu pavardžių, kurie su tik varžybine aprangėle nešasi kiek gali vos ne varžybiniu greičiu apie 1 km per vėjuotą lauką iki starto, ir ten be antrosios bei trečiosios apšilimo dalies iš kart stoja prie starterių brigados, arba atbėga uždusęs, bet nesušilęs ir, mankštindamas sąnarius, praranda visą įšildymo efektą. Kažkaip gaila buvusiems treneriams įdėto ugdymo darbo, kai atitrūkę nuo pedantiškos priežiūros jau tampantys patyrusiais sportininkais, kai kurie kiečiausi ir kiečiausios nusispjauna į fiziologinius reikalavimus ir pradeda save perugdyti taip kaip nereikėtų elgtis ypač dar atsakingesnėse varžybose atstovaujant Lietuvą. Juk kai užsivelkama apranga su nacionalinėmis spalvomis, tai ir NUO APŠILIMO KULTŪROS ŽIŪROVAI SUSIDARO ĮSPŪDĮ NET APIE NACIJOS SPORTINĘ KULTŪRĄ. Jei savo šalį atstovaujantis nesirūpina labai brangių sekundžių kaupimu prieš pat startą, tai jau viskas aišku, kad jis turės ir daugiau savyje aplaidumo "įgūdžių”. Todėl patyrusių žiūrovų ir ypač specialistų dėmesys visad krypsta į apšilimą darančius sportininkus. Juk ir daug ką naujo gali pamatyti apšilimo technologijose. Todėl net ir televizijų transliacijų metų dažnai operatoriai nukreipia objektyvus į besiruošiančius startui sportininkus. Tai ar verta praradinėti savęs rengimo startui įgūdžius? Juk jei atprasi elgtis prieš varžybas taip kaip reikia, tai ar viską pavyks atlikti taip kaip reikia atsakingu momentu? Jei nebus suformuoti gilūs įpročiai, tai tada bus prielaidos priešstartiniam jauduliui atsirasti, negalima bus kreipti dėmesio į psichologinį – taktinį pasirengimą, kas labai svarbu ypač mūsų labai techniškoje sporto šakoje.

Pastaroji mūsų šakos ypatybė ir veda dažnai prie demagogijos, kad perdėm didelis dėmesys tik fiziniam savęs parengimui, neva, neturi įtakos tų kelių sekundžių graibstymas, kai rezultatą lemia daug daugiau faktorių. Manau, kad čia ir yra demagogija, nes kuo daugiau sportininkas atlieka savyje procedūrų prieš startą, tuo jis labiau nevalingai sužadina dėmesingumo receptorius ir tuo daugiau suaktyvina galvos smegenų ląstelių. Juk varžybų eigoje reikia ir jas “išjudinti”, kad jų kuo daugiau įsijungtų į varžybinę veiklą. Todėl gaila žiūrėti, kai rinktinės narys pradeda savo aplaidumą demonstruoti net per masines varžybas, visiškai sugriausdamas sau apšilimo įgūdžius. Ir kuo labiau tai aplaidžiai elgiasi, tuo didesnę sportinę fiasko pergyvena tokios “asmenybės”. Tai galiu konstatuoti iš savo paskutinių stebėjimų.

Keista, bet dažnai kyla didžiausi ginčai dėl apšilimo kokybės ir kiekybės. Apmaudu, kai net kai kas iš vedančiųjų trenerių, labai prie rinktinės buvusių, mano, kad apšilimui užtenka vos keliolika minučių, kritikuodavo tuos į rinktinę patekusius auklėtinius, kurie nuo vaikystės daugiau buvo įpratę skirti dėmesio apšilimui. Todėl nenuostabu, kad daugelis pasimetė ir net pradėjo ignoruoti apšilimo pačius aktualiausius akcentus.

Kadangi mūsų techninė ir labai sudėtinga sporto šaka, tai ir apšilimo laikas turėtų būti jau jokiu būdu ne trumpesnis nei kitų sporto šakų. Juk lengvaatlečiai paprastai šyla 30-50 min. (priklausomai nuo kvalifikacijos). Juk nebūtina vien tik ardytis maratoniškai apšilimo metu. Juk mūsų sporte kultūra apšilimui labai aukšta. Kad ir tualetai rengiami ne tik varžybų centruose, bet ir prie starto. Ir tai atitinka visus fiziologinius organizmo poreikius, kai net įsituštinti yra žymiai geriau apšilimo metu nei prieš jį. Ir tie visi ritualai ir įeina į apšilimo procedūrą, kuri nekaip negali būt per daug trumpa. O per Vilniaus maratoną Katedros aikštėje pastatytos tik 3 - būdelės tūkstančiui dalyviui ir prie jų didžiausia eilė atsisakiusiųjų daryti apšilimą, tai akivaizdžiausias mūsų ir ne mūsų varžybų rengimo patirtis bei kultūra.

Taigi kai apšilimo metu nustojama judėti, šilta apranga ir prilaiko organizmo tą sukauptą šilumą, ją toliau akumuliuoja, nors judama labai ribotai mankštinimosi, raumenų ir sąnarių tampymo metu, ar dalinio nusirenginėjimo metu – kai organizmas gerai įšilęs, galima šilčiausią aprangą numesti, kad nevaržytų atliekamų greičio judesių, bet, aišku, ne visiškai nusirengiant. Visur seniausiai rekomendacijose būdavo rašoma, kad apšilimui reikalingas lengvas suprakaitavimas. Todėl labai gerai, kai artėji į apšilimo pabaigą, labai gerai iš vis persirengti ir apsivilkti nesuprakaitavusią varžybinę aprangą, prieš tai gerai nusišluostant rankšluosčiu ir net pasimasažuojant. Kai persirengiama, sugaištamas laikas ir šiek tiek atvėstama. Todėl, manyčiau, kad galima dar kartą apsirengus atlikti paskutinius organizmo žadinimo veiksmus. Bet tai jau individualus požiūris ir recepto trafaretinio nepateiksi, reik orientuotis pagal situaciją.

Persirengimas labai būtų aktualus mūsų sporto šakoje, nes kai vėjai pučia, o čia nusirengi ir dar šlapi apatiniai, tampantys viršutiniais, tai dėl staigaus garavimo pradeda veikti labai nepalankus elementariausias fizikos dėsnis. Aš juo naudodavausi per karščius, šlapiu rankšluosčiu apvyniodamas gėrimus, kurie tapdavo vėsūs kaip iš šaldytuvo ištraukti. Taigi suprakaitavusiam staigiai stotis prie starto teisėjų brigados ir laukti gan ilgo techninio startų procedūrų, tai tas pats, ką į šaldytuvą visam įlįsti. Taigi, persirengimas ir yra sukauptos šilumos svarbus palaikymo faktorius. Ir jis yra svarbesnis mums, orientacininkams, nei lengvaatlečiams, kuriems suteikiamos sąlygos nusirengti tik, tik prieš pat startą. Ar nepastebėjote televizijų transliacijų metu, kai prie kiekvieno atleto ateina su krepšeliu aptarnaujančioji, kuri ir išneša startuojančiojo apšilimo aprangą. Taigi jei jau net tokiai “smulkmenai” skiriamas atskiras aptarnaujantysis kiekvienam varžybų dalyviui, tai aprangos faktorius yra labai svarbus niuansas apšilimo procedūroje ir, manyčiau, jį ignoruoti, paprasčiausia, neprotinga.
Back to top
View user's profile Send private message   Visit poster's website
Karlito
Meistras


Joined: 17 Jul 2006
Posts: 132
Posts per day: 0.03

PostPosted: Wed, Oct 18 2006, 22:50    Post subject: Reply with quote

gal kas galetumet trumpiau Crying or Very sad
Back to top
View user's profile Send private message   AIM Address Yahoo Messenger MSN Messenger
Vytenis
Meistras


Joined: 25 Aug 2006
Posts: 3200
Posts per day: 0.71
Location: Kazlų Rūda-Jonava-Kaunas

PostPosted: Wed, Oct 18 2006, 23:17    Post subject: Reply with quote

Jei norite trumpiau, tai tik paryškinimus perskaitykite. Jų čia šį kart nedaug palikau. O kam neįdomu, tai visad tas tingės skaityti. Todėl ir parašiau netrumpą, kad daugeliui apšilimo kokybė visiškai nerūpi.
Back to top
View user's profile Send private message   Visit poster's website
cloudsmaker
Meistras


Joined: 04 May 2005
Posts: 310
Posts per day: 0.06
Location: Vilnius

PostPosted: Thu, Oct 19 2006, 12:40    Post subject: Reply with quote

o gal vytenis noretu kada per varzybas mankstuke rateliu sustojus pravest visai rinktinei? Exclamation
Back to top
View user's profile Send private message  
Vytenis
Meistras


Joined: 25 Aug 2006
Posts: 3200
Posts per day: 0.71
Location: Kazlų Rūda-Jonava-Kaunas

PostPosted: Thu, Oct 19 2006, 12:55    Post subject: Reply with quote

Įronizuoti nereikia, nes ne bendru startu startuoja visi. Bet patikėkite, kurie pradėjo aplaidžiai žiūrėti į apšilimą, tie ir rinktinėse pradėjo prasčiau startuoti, o kai kas ir fiasko Pasaulio čemp-uose patiria. (Faktus neviešinsiu) Juk iš šono žiūrint iš kart atsispindi apšilime, kaip sportininkas į visą treniruočių procesą yra nusiteikęs. Ypač OS-e žiūrovams įdomu, kaip sportininkas šyla ir pagal tai daug kas gali atspėti, kokiame lygyje jis finišuos.
Back to top
View user's profile Send private message   Visit poster's website
Guest





Posts per day: 1.22

PostPosted: Thu, Oct 19 2006, 12:58    Post subject: Reply with quote

Apsilimas silpniems nepades, o stipriems nereikia Very Happy
Back to top
SMG
Meistras


Joined: 05 Apr 2004
Posts: 1165
Posts per day: 0.22
Location: Kaunas

PostPosted: Thu, Oct 19 2006, 17:19    Post subject: Reply with quote

Paskutinis svečias ryškiai dar niekad stipriu nebuvo ... Crying or Very sad
Back to top
View user's profile Send private message [ Hidden ] MSN Messenger Skype Name
Juozas
Meistras


Joined: 14 Apr 2006
Posts: 118
Posts per day: 0.03
Location: Šiauliai

PostPosted: Thu, Oct 19 2006, 22:56    Post subject: Reply with quote

Siaip jei esi prastas osinikas daryk tu nedares tu apsilimu rimtu vistiek gale buni Very Happy
_________________
Juozas uz vairo:)
Back to top
View user's profile Send private message  
roberta
Patyręs


Joined: 12 Mar 2006
Posts: 57
Posts per day: 0.01
Location: Vlodivostok....

PostPosted: Thu, Oct 19 2006, 23:00    Post subject: Reply with quote

manau cia visiem ir taip aislu akd apsilimo reikia..o kokio tai cia jau pagal savia..
vienareiksmiskai uz Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message  
Guest





Posts per day: 1.22

PostPosted: Fri, Oct 20 2006, 03:52    Post subject: Reply with quote

visose sporto shakose apshilimo reikia...o os-e tai matai ne:)) ishskirtiniai os-e...tipo... vistiek nepades...o ko dejuojate po to ,kad tai raishciai patempti ,tai skauda ten kazka...ne tik apshilimas butinas ,bet ir normalus raumenu atplaidavimas po kruvio! o jus tuoj puolate ziobsoti i savo zemelapius:)
Back to top
Stankevic
Meistras


Joined: 08 Sep 2005
Posts: 317
Posts per day: 0.07
Location: Vilnius

PostPosted: Fri, Oct 20 2006, 10:16    Post subject: Reply with quote

Jeigu varzybos, tai jis butinas norint paruosti organizma rezultatui, o jeigu masines, tai nebutina: apsilti galima ir begant trasa, cia nuo poziurio priklauso.
O del aprangos: ar reikia apsilineti su rubais, kai buna sprintas? Jėgų ir silumos maziau sunaudojama, bet truksta aklimatizacijos. Jeigu be aprangos, tai gal organizmas pradeda apsilimo metu daugiau riebalu skaidyti, o trasoje jau - angliavandenius?
Back to top
View user's profile Send private message [ Hidden ] Visit poster's website Skype Name
Guest





Posts per day: 1.22

PostPosted: Fri, Oct 20 2006, 12:27    Post subject: Reply with quote

Sprintui ypac gero apsilimo reikia - visa trasa juk max greiciu.
Back to top
Vytenis
Meistras


Joined: 25 Aug 2006
Posts: 3200
Posts per day: 0.71
Location: Kazlų Rūda-Jonava-Kaunas

PostPosted: Fri, Oct 20 2006, 13:27    Post subject: Reply with quote

Stankevic wrote:
.. jeigu masines, tai nebutina: apsilti galima ir begant trasa, cia nuo poziurio priklauso.
... Jeigu be aprangos, tai gal organizmas pradeda apsilimo metu daugiau riebalu skaidyti, o trasoje jau - angliavandenius?


Tai labai prastas ir visiškai atmestinas požiūris į masines varžybas. Juk jos - tai eilinė treniruotė, per kurią ir formuojama nuostata varžyboms. o jei atmestinai ją formuosime, tai tokią ir suformuosime atmestiną. Tai nieko nuostabaus, kad ir per atsakingas varžybas daug kas atmestinai dėl savęs elgiasi.

Na, o dėl riebalų naudojimo, tai paabejočiau. Paprastai riebalus pradeda naudoti organizmas tada, kai jau jame nebelieka angliavandenių. Taip pat riebalus naudos ir kai organizui bus labai šalta. tai tada įsijungs apsauginės reakcijos ir pradės riebalus skaidyti. bet arapšilimo tikslas šaldyti organizmą?

P.S: (ne visiškai į temą) Be to, visų mokslininkų dabar dėmesys, kad organizmą ištreniruoti taip, kad jis naudotų ne tik angliavandenius, kurių organizme labai ribotas kiekis, bet ir dar sugebėtų pasiimti kiek galimai daugiau riebalų. Tai pasiekiam tik ilgų treniruočių metu RIEBALUS DEGINANČIAME REŽIME. O šitą treniruočių mūsų kai kurie tai labai ignoruoja ir žudo jaunus talantus tik po anaerobinius procesus jaunuosius varynėdami - siekia kuo greitesnių rezultatų ir tuo pačiu, žūt būt, kad būtų kuo žemesnės meistriškumo lubos
Back to top
View user's profile Send private message   Visit poster's website
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Osport.lt Forum Index -> Treniruotės All times are GMT + 3 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group